Derde dag Taipei

20 februari 2014 - Shilin District, Taiwan

Omdat Isolde veel last had van de luchtvervuiling, de smog die in Taipei hangt zijn we dag 3 het wat verder buiten de stad gaan zoeken.

Wat we hoorde van de plaatselijke bevolking en een stewardess van China Airlines moest de dierentuin echt de moeite zijn. Dus weer de metro op en op naar de dierentuin. Vooraf hadden ze al verteld dat de dierentuin groot moest zijn, maar zo groot als een klein stadje hadden we toch niet verwacht.

Wij een ticket gekocht en we kregen een speciale ticket om DE reuze panda te gaan bekijken. Deze werd beter bewaakt dan onze koning dus we kregen ieder 10 seconden om het luie beest te bekijken.

Daarna een ronde gemaakt door deze enorme dierentuin. Heel veel leuke dieren maar niet zo verschillend van onze dierentuinen.

Tegen de avond de gondel naar boven genomen, een rit van 30 min waar uitzicht wisselde tussen ongerepte natuur en tempels. Eindelijk boven aangekomen werd het snel duidelijk dat we hier niet lekker een biertje konden gaan drinken. Enkel tearooms te vinden. Dus wij lekker wat thee met hapjes besteld en van het uitzicht genoten.

Thee en hapjes naar binnen gewerkt en terug de gondel op. Daar zijn we uitgestapt op een tussen station (Chih Nan Temple) waar we op de rand van een klif Chih Nan tempel vonden. Eerst een souvenir gekocht en toen maar naar binnen gegaan. Daar vonden we een hele mooie gouden tempel die op het begin weinig informatie vrijgaf. Nadat een wat ouder Taiwanees vrouwtje ons aansprak in heel gebrekkig Engels werden er wat meer dingen duidelijk. Ze begon over de god Ganesha en dat geboortejaren samenhangen met dieren. Om de zoveel jaar brachten de dieren die samenhangen met je geboortejaar ongeluk. En om je ongeluk te draaien moest je offers brengen aan de god Ganesha of een klein vierkant glaasje huren in de tempel.

Tijdens onze tour zijn we gestopt bij beelden van wat wij dachten dat geesten, koningen, ... waren. Na het meerdere malen te hebben uitgelegd kwam het erop neer dat het geen tuinengelen maar beschermengelen waren en deze hingen samen met je geboortejaar. Deze hadden allemaal verschillende uiterlijke eigenschappen die geluk brachten. Bij 1991 aangekomen stonden we voor een krijger met een steenbok op zijn hoofd. Toen ik haar vertelde dat ik in 1991 ben geboren en dat mijn sterrenbeeld steenbok is, stond ze helemaal versteld. Ik vertelde haar ook dat mijn geluksnummer 8 is en ze zakte bijna door haar knieën. Ik moest een heel gelukkig mens zijn want mijn beschermengel had heel veel met me op.

Na een heel leuke tour onze beschermengelen een fooi gegeven zodat ze goed op ons letten en weer door naar beneden.