Nieuw-Zeeland - Noorder Eiland (Part 2)

20 maart 2014 - Picton, Nieuw-Zeeland

Na een kijkje te hebben genomen in de Maori cultuur gaat de reis weer verder richting Rotorua.

Daar aangekomen, weer ingecheckt en ons klaar gemaakt voor een rondleiding op de film set van de Hobbit films. Na een busrit van een klein uurtje kon het avontuur beginnen. We kwamen terecht in het klein dorpje waar het hele verhaal zich afspeelde. Na een rondleiding langs hobbitholen, kleine vijvers en een hoop andere attributen uit de Hobbit films was het tijd voor een overheerlijk verkoelend Hobbit biertje.

Rotorua staat ook bekend voor de hete modderbaden en geisers. Net voorbij het hostel was een klein park met daar enkele geisers en modderbaden. Omdat we geen eigen vervoer hadden was het te duur/moeilijk om de grote geisers en modderbaden te gaan bekijken dus deze hebben we maar overgeslagen.

Na Rotorua was het weer tijd voor een cultuur stop. Na een aardige rit door grote uitgestrekte naaldboombossen kwamen we aan bij Lake Aniwhenua. We hadden er allemaal een beetje een raar gevoel bij. Er heerste heel veel armoede en er liepen een hoop randgroep jongeren rond. Gelukkig reden we het centrum voorbij en hadden we een hostel een stuk buiten het centrum. Het hostel stond pal aan Lake Aniwhenua met hangmatten, barretjes en heel veel mogelijkheden voor buiten sporten. Na een paar uurtjes relaxen aan het meer werden we bij elkaar geroepen om te kijken hoe ze de Hangi uit de grond haalde. Dit is een traditionele Maori manier van koken. Het eten werd onder de grond, omringd door warme stenen gekookt. Daarna was het tijd om ons avondmaal te nuttigen.

National Park was de volgende stop. Hier stond maar een ding op het programma en dat was de Tongariro Crossing. Dit is een hike van 20km door de bergen langs Mt Dom, mooie landschappen en uitzichtpunten. Omdat het de eerste twee dagen slecht weer was hebben we daar twee dagen uitgerust en genoten van de faciliteiten die het hostel te bieden had. Op dag 3 werd het menens! Vroeg opstaan, schoenen en andere benodigdheden huren en met het busje richting de start van de crossing. Het was nog steeds redelijk bewolkt dus van het begin stuk hebben we stukjes kunnen zien. Helaas, hoe verder we omhoog gingen, hoe bewolkter het werd. Het werd er op het hoogste punt niet beter op, hoge windsnelheden en heel veel nevel. Na een goede 4 uur lopen waren we het hoogste punt voorbij en was het alleen nog maar afdalen. Daar kwamen we terecht bij enkele bergmeren en vulkanische activiteiten (warme lucht die uit de bergen geblazen werd). Daarna was het nog verder afdalen en veranderde het landschap van koude, kale bergtoppen naar jungle. Na ongeveer 7 lopen waren we weer terug in het dal.

Eindelijk was het tijd voor de hoofdstad Wellington. Helaas kwamen we vrij laat aan dus was er weinig tijd om dingen te bezichtigen. Gelukkig had de buschauffeur ons ingeschreven voor een beerpong toernooi dus hadden we nog wel een leuke avondactiviteit. Helaas vielen Tijs en ik in de halve finale af maar wonder boven wonder wonnen de andere dutchies de finale. Toen moest helaas het prijzengeld nog opgedronken worden.

Na een korte nacht de ferry op en op naar het zuider-eiland!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade