Nieuw-Zeeland - Noorder Eiland (Part 1)

12 maart 2014 - Mourea, Nieuw-Zeeland

Omdat ik en mijn reismaatje Isolde uit elkaar zijn gegaan vanwege interesse verschillen was een auto in Nieuw-Zeeland kopen veel te duur. Dus heb ik via Straytours een busreis gekocht om zo toch op een goedkopere manier veel van het noorder- en zuidereiland te zien.

Nadat ik een beetje kennis had gemaakt met de buschauffeur en medereizigers was het tijd om te vertrekken naar onze eerste stop 'Hahei'. We sliepen die avond  in een hostel ver buiten het centrum. Onze spullen uitgepakt, wat opgefrist en weer richting 'Cathedral Cove'. Daar aangekomen kwam ik al snel achter wat me meerdere malen verteld werd. In Nieuw-Zeeland zou bijna elke foto een ansichtkaart kunnen zijn. We begonnen op een uitkijkpunt aan het begin van onze wandeling van ongeveer 2 uur. De wandeling liep door smalle bergpaatjes langs enkele strandjes. Na een uur lopen kwamen we eindelijk aan bij 'Cathedral Cove'. Na een lekkere duik te hebben genomen in de helder blauwe zee, wat rondgekeken te hebben zijn weer terug richting hostel gelopen. Daar had onze buschauffeur een heerlijke Kiwi BBQ voorbereid. Na wat eten en een paar biertjes liep de dag weer op zijn einde.

Vroeg op staan want om 6 uur moesten we de bus in om de zonsopgang te bekijken bij 'Hot Water Beach' (Dit is een strand waar ondergrondse rivieren onderdoor lopen die verwarmd worden door vulkanische activiteiten) .  Was ik natuurlijk weer in slaap gevallen achter in de bus en had de buschauffeur de bus gesloten. Gelukkig werd ik gemist en kwam de buschauffeur me al snel bevrijden. Daar vlug aan het graven gegaan om zo snel mogelijk in onze zelfgemaakte hottub te gaan liggen. Al liggend in onze hottub zagen we zo de zon boven de oceaan uitkomen.

Weer terug de bus in op naar onze volgende stop 'Raglan'. We sliepen daar in wat leek op een hippie hostel midden in de jungle. Geen sloten op de deuren, alles werd op vertrouwen gedaan. Weer snel onze spullen in onze kamers dumpen en op naar het strand. Sommige hadden surflessen genomen maar omdat ik al verschillende keren geoefend had ben ik met een paar andere er gewoon op uitgetrokken. Na wat uurtjes gesurft te hebben kwam ik het wat uit en was iedereen al verdwenen. Even later kwam Stanley die ook in de bus zat het water uit. Na wat gedesoriënteert te hebben rondgelopen kwam de man van het boardverhuur naar ons toegelopen met de vraag of we een lift terug wilde richting hostel. Daar stond het eten alweer klaar, de buschauffeur had Cottage Pie gemaakt met bananensplit als toetje. Onder het genot van een biertje kwamen we met 5 andere tot het besluit dat we hier nog lang niet alles gezien hadden en dat we nog wel een dagje langer wilde blijven. Dus een mailtje gestuurd naar Straytours en het was allemaal oke, we konden zonder problemen een dagje langer blijven. De volgende dag wat rondgelopen en nog wat gesurft.

Nieuwe dag, nieuwe bus en nieuwe medereizigers. Na weer een korte kennismaking was het weer tijd om te vertrekken richting de 'Waitomo Caves'. Daar had ik een tocht door de grotten geboekt om zo op een leuke manier de glimwormen te bekijken. Eerst een korte uitleg en daarna in onze dikke wetsuits richting de ingang van de grot. Daar zagen we een smalle doorgang de grond in en mijn lichte claustrofobie begon al wat op te komen. De tocht onder de grond ging door ondergrondse rivieren, tussen stalactieten en stalagmieten door. Lopend, kruipend, zwemmend en op een rubberband door de grotten. Ondertussen werd er sfeerverlichting verlichting verzorgd door de glimwormen. Na eindelijk weer boven de grond te zijn, terug naar de kleedkamers voor een warme douche.

Terug de bus in en op naar de slaapplaats voor de avond. We ging op bezoek bij een 'Maori' familie in 'Morea' om zo inkijk te krijgen in hun cultuur. Het Maori volk zijn niet de oorspronkelijke bewoners van Nieuw-Zeeland maar ze waren er wel al toen de Europeanen aankwamen. We werden meteen heel hartelijk ontvangen en welkom geheten bij de familie. Hier ging een ritueel mee gepaard en de stamoudste vertelde nog wat in een taal die te begrijpen viel. Na het eten werden we in groepen van mannen en vrouwen opgedeeld om zo onze dansen te leren. Wij kregen de 'Haka', dit was een krijgersdans. Na wat oefenen kregen de vrouwen eerst de kans om hun dans te tonen en toen waren wij aan de beurt. De dag liep weer op een einde en slapen in een grote slaapzaal met 30 man.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anny van Kessel:
    23 maart 2014
    Wat een mooi verhaal Joeri. Je maakt veel leuke dingen mee en ziet mooie natuurgebieden! Geniet er nog van.
  2. Martijn:
    Relaxed daar!
  3. Wilma boonen:
    23 maart 2014
    Eindelijk weer een verhaal. dank je en ga zo door. Hou ons op de hoogte.
  4. Anja bazelmans:
    25 maart 2014
    Klinkt geweldig allemaal, geniet ervan !!
  5. Els:
    13 april 2014
    Ha Joeri. Even een reactie van je collegaatjes om je te laten weten dat ook wij je volgen! Wat klinkt het heerlijk allemaal. Genieten hoor, groetjes!